tisdag 22 april 2008

Det är mycket nu...

Har inte haft ro att blogga på några dagar - men det har varit fullt upp...
För det första hämtade jag mamma och pappa på Lördag eftersom vi var bjudna på lunch till Gitta , och då berättar mamma att hon hade svimmat på morgonen...Min första tanke var att hon var svag efter en lång tid av lite och lätt mat pga. magproblemen! Eller att hon stigit upp för snabbt eftersom det hände på morgonen...

Men efter maten hos systeryster , satt vi på verandan och solade och då - helt plötsligt hände det igen! Hon bara la sig ner på bänken och tuppade av... själv sa hon att hon är säker att det är pga. att hon har såna spänningar i nacken och axlarna...
Jag skjutsade hem dom men kunde inte riktigt släppa det - och efter en stund ringde Gitta och var lika orolig - men vi var ändå tvugna att ringa storebror och fråga vad han tyckte (lite fånigt men...)
och då han också tyckte att det var lika att åka till Kalix med mamma så gjorde vi det.

Jag hämtade alltså mamma och sedan plockade vi upp Gitta på vägen till Kalix Akuten.
Väl där var det koll av hjärta , blodtryck m.m
Läkaren ville lägga in henne för en större kontroll av hjärtat eftersom hon hade haft en liknande indicent 2005 - och har rytmstörningar i hjärtat som hon äter medicin emot...
Vi stannade tills vi fick följa henne till avdelningen och där blev hon glad då hon kände igen syster
Sara som är från Happis och talar finska.

På Söndag jobbade jag men Gitta åkte till Kalix ( dubbla orsaker då hennes svärfar också ligger inne) men då togs det bara blodprover och blodtryck och vi blev inte så mycket klokare...Själv satt jag hos pappa(fixade middag då han bara ätit mackor till lunch -inte roligt att äta ensam förstås) till 21.30 eftersom Micke ändå skulle ha skjuts hem då han kom från hockeyutbildningen.


På Måndag jobbade jag och Gitta men Helge och Pappa åkte och hälsade på och Gitta åkte på kvällen.
Jag lämnade Moa hos pappa och tog Molly på Vardagslydnadsträningen(phuh...långt ord) och det gick jättebra.Molly är såå duktig...hon hoppade över hinder och sprang i tunnel och gick fot med ögonkontakt.Nästa vecka är det sista gången då alla får visa vad dom lärt sig och sedan får dom ett Diplom.( Vi ska rama in det för att visa matte att Molly är varken lat eller dum - hon har bara haft enn mjukstart jämfört med Moa)

Bytte ledig dag med Lea(hade glömt att hon ville vara ledig i helgen) och det var ju perfekt så jag var ledig idag och även i morgon...Har lämnat in bilen på rep,( låter från högra framhjulet) men dom saknade delar så bilen får jag först i morgon.Jag och tjejerna fick oss en solig prommenad från OK och t.o.m Molly gick fint och slet inte alls i kopplet.Men pölar kunde hon inte motstå så det blev dusch hos pappa! Fixade lunch till pappa(palt) och sedan skulle Helge ta pappa till varmbads-gymnastik så jag skjutsade dom med pappas bil - åkte själv och köpte ditt och datt till Ermlings lägenhet bl.a två kökslampor att montera ovanför diskbänken då dom gamla var trasiga...
Sedan hämtade jag Magnus och Mathias från skolan , Helge och Pappa från badet , skjutsade Helge,Magnus och Mathias till "Pellikkä" , pappa hem - och susade till Kalix för att hälsa på hos mamma.

Jag kom lägligt då hon skulle på ultraljud av härtat och hon var så glad att jag kom just då då läkaren ej kunde finska och hon var rädd att inte förstå exact allt...
Ultrat tog ca: 1 tim. och läkaren förklarade att dom ville kolla att klaffen var ok - och det var den - hon trodde svimmningen berodde på flimmer i förmaket , alltså rytmstörningar som innebar att det då samlades blod i hjärtkammaren som kunde orsaka propp. Så hon skulle diskutera saken med den andra läkaren men trodde att" Vara´n " skulle vara bra för att förebygga propp.
Dessutom ska alla mediciner kollas.Hon äter så många som många olika läkare skrivit ut och alla kanske inte behövs idag!! Hur som helst så är det skönt att hon kollas ordentligt...Det är saker som det här som påminner en om vad (el vilka) som egentligen är viktigt i livet! Det är saker som att ha sina barn och föräldrar och övrig familj och vänner friska och vid liv som gör en till en rik människa !!

Micke kom till "lägenheten" efter jobbet och efter att vi käkat hamburgare med pappa så satte vi igång att fixa "lägenheten" och åkte inte hem förrän kring 21.00.

Nu har tjejerna fått mat,varit ute och slocknat så nu känner jag också för att slockna...

2 kommentarer:

Mallu J sa...

Hej!
Jo det verkar vara jättemycket på gång för dig. Hoppas läkare hittar orsak till din mammas besvär och att allting löser sig. Jag försår att du har varit superorolig, men bra att du har lite ledigt så hinner du kanske ladda batterier lite och andas ut. Ha det gott, du är i mina tankar :)

Cathi sa...

Tack för tanken...nu har mamma kommit hem men kontrollen fortsätter...
...och tack för mumsigt fika...tur att nå´n ser till att vi inte blir för smala på jobbet !!!